donderdag 14 september 2017

Nieuwe uitdaging de Kalevala deken

Ik ben begonnen met de Kalevala deken. 
Een deken gebasseerd op een Finse epos. De Kalevala mythologie.
De deken wordt gemaakt om de 100 jarige Finse onafhankelijkheidsdag te vieren. 
Deze valt op 6 december 2017.
De CAL is gestart op 26 augustus, en je kunt de deken dus af hebben op 6 december.
Er komen 24 verschillende blokken, 2 patronen per week. Deze zijn gratis.
De patronen zijn vertaald in verschillende talen zodat mensen over de hele wereld deze deken kunnen haken. En dus ook in het nederlands.


Dit is blok 1, (Ilmatar) en ik heb er dus 2 gemaakt omdat ik een grote deken wil maken.
Als je maar 1 blok haakt, wordt de deken ongeveer 115x170 cm.

Ilmatar (een maagdelijke luchtgeest) Ilmatar is het maagdelijke meisje in het Kalevala gedicht. Het meisje die uit de hemel kwam en de aarde geschapen heeft. Ze was het zat in de lucht, daalde af naar de zee en werd zwanger van de wind. Dit gehaakte vierkant symboliseert de goddelijke vrouwelijkheid van Ilmatar en haar ontwikkeling. Daarnaast bevat het vierkant de lucht en de wind





Dit is blok 2 (Bluebill's nest) De rondjes in het midden stellen de eieren voor die in het nest liggen.

De Bluebill, een prachtige vogel, heeft haar nest gemaakt op de knie van de maagd Ilmatar. In de Kalevala mythologie, heeft de Bluebill zes gouden eieren en één ijzeren ei in het nest gelegd. De uitgekomen eieren brandden de maagd haar voeten en toen Ilmatar haar knie bewoog, vielen de eieren uit het nest, waarbij ze braken en de lucht in geslingerd werden. De splinters van de eierschalen maakten toen de wereld: hemel en aarde, de zon, de maan en de sterren. De inspiratie voor dit vierkant komt dan ook van een vogelsnest dat ik altijd van een afstandje bewonder als ik er één zie in de natuur. Nesten worden vakkundig gemaakt door de oudervogels met gladde, mooi gevormde eieren: dit maakt me altijd emotioneel. Aan het eind van de zomer verzamel ik de eierschalen en duim ik dat de vogels volgend jaar terugkeren naar hun nest. Een nest en de eieren vormen de basis van het begin van een vogelleven en op dezelfde manier als in de Kalevala mythologie symboliseren ze de geboorte van de wereld.

2 opmerkingen:

  1. Nieuwe uitdaging ......die laatste twee vind ik heel grappig en mooi.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Dat wordt weer een prachtige deken. Mooie kleuren ook weer.

    BeantwoordenVerwijderen